floorenroos.reismee.nl

China: apart volk, geweldige natuur en heerlijk eten

Allereerst bedankt voor jullie reacties op onze verhalen. We vinden het erg leuk om deze te telkens weer te lezen!

Guilin:grotten,de Chinese vrouwen-wc enrijstterassen
Het vervolg: na Hongkong zijn we door gegaan naar Guilin. Daar zaten we in een leuk backpackershostel en hebben we 's avonds met andere Nederlanders wat gedronken. Fijn om weer eens Nederlands te praten. In Guilin zijn we naar een reusachtige grot gegaan. En daar liepen gek genoeg ookschildpadden (zelfs een van 2000 jaar oud, jaja;-). De grot was indrukwekkend, maar mettientallen Chinese toeristen, ook erg druk. De volgende dag zijn we via Longsheng naar Ping'an gegaan: de mooiste rijstterassen van China. In Longsheng moest Roos bij het busstation naar de wc. Dit was haar eerste ervaring metde Chinese vrouwen-wc:ze moest plassen in een lange goot in de grond met allemaal vrouwen om haar heen. Gezellig! In Ping'an hebben we tussen de rijstterassen gewandeld en 's avonds in een hotel geslapen met uitzicht over de terassen. De volgende dag wilde we nog een lange wandeling maken, maar het regende heel hard. We zijn toen maar terug gegaan naar Guilin en hebben de bus naar Yangshou genomen.

De prachtigenatuuromgeving van Yangshou
De volgende dag begon voor de Chinezende vierdaagse mei-vakantie. Het gevolg: hotel-prijzen waren 3 keerzo duur en Yangshouzatbomvol Chinese toeristen. In Yangshouhebben we2 dagen een scooter gehuurd. De eerste dag een gewone en de tweede dag een elektrische scooter. Met de sooter zijn we het platteland opgegaan. We zijn regelmatig verdwaald maar de omgeving wasadembenemend mooi! We reden door kleine dorpjes, rijstenvelden, langs de Li-rivier en bergen. Het rijden was best een uitdaging op allerlei onverharde wegen. De2e dag begon het heel hard te regen, maar gelukkigverkochten twee vrouwen op straat zelf gemaakte poncho's (pedaalemmerzakken en elastiek, heel slim).Na Yongshou gingen we richtingKaili, een stad dichtbij de Miao en Dong dorpen. Om vanuit Yangshou naar Kaili te gaan moesten we eerst een bus naar Liuzhou nemen. Aangekomen in Liuzhou, bleek het niet meer mogelijkom direct naar Kailite reizen. Wekonden via Sanjiang, maar die bus ging pas de volgende ochtend. Nu zaten wevast in Liuzhou: eengrote, grijze, saaie beton-blokken-stad. Bij het regelen van een hotel hielp gelukkig een voorbijlopende scholier ons, want ook bij dit hotel sprak dehoteleigenaar geen woord Engels.De rest van de daghebbenwe - bij gebrek aan beter-doorgebracht met Chinese televisie kijken op de hotelkamer (CCTV 9, het internationale nieuwskanaal van de staat;best veelpropaganda).

Kaili: een helse busrit en traditionele dorpjes
De volgende ochtend namen we de bus naar Sanjiang. Aangekomen in Sanjiang moesten we de bus naar Conjiang hebben. Bij de ticketoffie van het busstation in Sanjiang schudde de vrouw achter de balie alleen maar nee. Even later zagen we een 'Tourism Advice Office', maar nee hoor, ook daar spraken ze geen woord Engels. Gelukkig vonden we 2 uur later toch een bus naar Conjiang. Wat waren we blij dat we verder konden reizen. Deze busrit zal maar 6 uur duren maar het werden 12 beangstigende uren. Na 3 uur rijden kwam we met de bus verschrikkelijk vast te zitten op een onverharde weg die een moddelpoel was geworden door de regen. We zaten met een bus vol Chinezen (die geen Engels konden en niks tegen ons zeiden). We hadden nog maar eenhalf flesje water en al uren niets gegeten. We waren bang dat we de nacht in de (karaoke)bus moesten doorbrengen. Maar gelukkig kwamen we na 6 uur weer uit de drek en kwamen we 's nachts om 3 uur aan in Conjiang. De volgende dag kwamen we dan eindelijk aan in Kaili. Daar hebben we 2 dagen mooie dorpen bezocht. Ook zijn we een avond naar een club gegaan. Daar waren we de attractie van de avond! De hele avond kregen van allerleimensen shotjes bier (heel vreemd!) en moesten we met iedereen dansen. Erg leuk en lachwekkend. Chinesenzijn soms heel aardig en behulpzaam,anderen reagerenbot en willen niets met ons te maken hebben. Ze snappen totaal niet dat wij geen Chineesspreken en blijven maar alles heel hard herhalen. Het eten is hier welsuper lekker. Elke dag genieten we van de kakelverseingredienten (schilpadden, slangen en ratten eten we maar niet). Etenmet stokjes gaat ons inmiddels prima af. Alleen het ontbijt blijft een crime: doorgekookte rijst met sojavinden we 's ochtends maar niets. In Kaili is Roos ook nog naar de kapper geweest. Dat was spannend, maar het resultaat mag er wezen ;-).

Guiyang en Kunming
Na Kaili zijn we naar Guiyang gegaan. Daar zijn we naar de grootste waterval van Azie geweest. De entree was duur (18 euro p.p.) maar met onze studentenpas (dat wil zeggen onze Zilverenkruis-verzekeringspas) kregen we 50% korting. De waterval was 81 meterhoog: erg indrukwekkend! Inmiddelszijn we in Kunming. We slapen in een leuk hostel op een slaapzaal. Vandaag zijn we gaan wandelen in de bergen met tempels en van de aardbeving in Zuid-China hebben we gelukkig niets gemerkt. Morgenochtend nemen we de bus naar Jinghong. Vanuit daar reizen we langzaamrichting Laos. Vrijdag vieren we hopelijk Roos haar verjaardag op een leuke plek en niet in de bus.

edith

was wel ongerust hoor ivm berichten aardbeving; ik hoop je vrijdag te spreken!!!

wieteke van riet

pojes,
wat heerlijk om weer even iets van jullie te lezen!!!
het k;inkt weer allemaal geweldig avontuurlijk en jullie zijn echte avonturiers aan het worden, ben met de dag trotser!
stuur jullie ook nog even een mailtje met meer

marleen

heee lieve mensen!

Wat een geweldig verhaal weer! Ben wel ongerust hoor over die aardbeving...bah bah!!

Roos, ik had er zoveel voor overgehad om jou daar op de vrouwenwc te zien..heb er zelf ervaring mee en vond t echt te bizar voor woorden...vooral als je onderaan de goot zit hahaha,lieve meid, hopelijk gaat alles goed met je!! miss you!!

rein

hoi lieve floor en roos

Het klinkt allemaal hartstikke goed. Stoer om op de scooter het land in te trekken en zo alles te zien. Dat eten spreekt me wel aan. Je moet natuurlijkj wel ook vlees eten want dan weet je hoe het smaakt.....
Heel veel liefs en ik probeer morgenvroeg je te skypen en anders de volgende dagen om 1/2 8 Rein

Oma

Ik ben heel blij dat er weer goede berichten van jullie komen, al gaat alles vaak niet van een leien dakje en kamp je ook met tegenslag. Aan de andere kant is het geweldig wat je allemaal ziet en meemakt. Ook ik moest steeds aan jullie denken i.v.m. die zware aardbeving, waar je gelukkig niets van gemerkt hebt. Ik wens jullie nog heel veel plezier. Oma.

Noor

Wat stoer allemaal! Jullie maken wat mee! Gelukkig gaat het goed met jullie en de foto's zijn echt leuk! Je haartjes zijn mooi, Roos! En die poncho staat je goed, Floor! Oh en dat arme varkentje!!! Konden jullie hem niet stiekem vrijlaten? Boeh....

Veel plezier nog! Ik ga over 3 uur Suus van Schiphol halen! Tijd gaat snel he? Geniet daarom maar extra van jullie reis!

Kussie!

Hof

Jo! Tof verhaal hoor! En misschien nog wel mooiere foto's. Echt heel gaaf. Zal later nog wat uitgebreider mailen.
Tot mails!
Hof

rein

Heb net de foto's uitgebreid bekeken, wauw wat een natuur en al die mensen.....Fantastisch

Maarten

Wat zijn jullie toch een overgetelijke reis aan het maken!

Tineke en Felix

We smullen steeds weer van jullie prachtige avonturen!Veel plezier op je verjaardag Roos.Groetjes van ons beiden.

Annemarieke

hoi lieverds.
Ik geniet van jullie heerlijke verhalen, ik heb het gevoel met jullie mee te reizen en denk dan wel lekker dat ik niet tig uur hier en daar hoef te wachten.
Ga lekker door met genieten en met stilstaan bij al dat moois.
Dikke knuffel

frieda

dag floor en roos

bij het bericht van hong kong had ik al een mail gestuurd,maar die schoot ineens weg,,,en toen maar even gewacht
wat een feest van herkenning!!!
roos...ik denk dat ik ook op die zelfde wc heb gezeten
wat een ervaring he??!!
ook dat ze gewoon hun maanverband wisselen waar iedereen bij is!!

wij zijn in dezelfde hoek geweest en hebben ook daar een brommertje gehuurd
als je zo.n ding huurt en/of een fiets dan zie je ineens veel meer van de mooie omgeving
ik mis hier heel vaak al dat lekkere eten en die geuren

het is wel een onderneming als je dus niets verstaat en maar in die bus met zitten
knap hoor

hebben jullie iets meegekregen van de ardbeving
zag gister het plein van chengdu met die grote mao op tv
daar zijn jullie vast en zeker geweest

hier is het nog steeds erg warm en dus veel buiten zitten

ga zo pitten en tot de volgende keer maar weer

knuffel van andre en mij

Renate

Dag kids! Ik blijf natuurlijk stinkjaloers op jullie reis! En telkens als ik wat in de kranten lees van aardbevingen en overstromingen in "jullie gebied" dan denk ik steeds: daar zitten ze toch niet? of wel? Jullie zijn zó ver weg! Maar gelukkig laten jullie alle rampen aan je voorbijgaan en lezen we goeie berichten. En hoe is het in Nederland? vragen jullie je af? Nou, we hebben natuurlijk net Koninginnedag gehad en die is zoals elk jaar hetzelfde: vrijmarkten, de koninklijke familie ergens in Nederland op bezoek (en wat droegen zij dit jaar? ROZE dus, da's wereldnieuws). Verder hebben we alle feestdagen van pasen, hemelvaart en pinksteren achter de rug met lekker veel vrije dagen. De laatste weken hebben we prachtig lente/zomerweer en hebben we de winterkleding definitief in de kasten opgeborgen. En ook nog: Wilders heeft een maand of 6 weken geleden eindelijk zijn film over de Islam uitgebracht. Iedereeen natuurlijk máánden in de zenuwen; worden er nog moorden of aanslagen gepleegd? Maar nee hoor, het viel allemaal reuze mee. De film was een aaneenschakeling van vreselijke beelden van onthoofdingen en andere Islamitische "voorbeelden" en aanslagen. Ik heb het niet gezien (écht geen zin in), maar wel gehoord natuurlijk. Enfin, dat hebben we dus achter de rug. En verder gaat alles zijn gangetje in Nederland en zijn er geen schokkende dingen gebeurd. O ja, vandaag staakt het busvervoer, want ze willen meer loon. Gelukkig reis ik met de trein. En nu komen de verjaardagen er aan: Roos is eerst aan de beurt, dan Margriet (de 25e mei) en dan Daan (4 juni). En pas in augustus zijn Lucas en Henk aan de beurt, maar dan zijn jullie alweer terug. We missen jullie aanwezigheid wel hoor, want de tafel is veel leger zonder jullie. Maar het gaat met iedereen wel goed hoor. En met mij ook trouwens want ik geniet van onze prachtige tuin: we hebben inmiddels een sproeier in de vijver voor het watergeluid en een zonnescherm over het hele terras, waar je ook onder kunt zitten als het regent. Maar nu genieten we nog van de zon!
Lieve kids, geniet nog van jullie reis en tot gauw hoop ik (met Roos'verjaardag hoop ik te kunnen skypen... nog nooit gedaan trouwens..) lieve groeten van Renate

Lenie

Goed te horen dat alles kits is met jullie. En... waren jullie gelukkig niet in de buurt van de aardbeving. Nog veel reisplezier in China en vervolgens in Laos.

lieve groeten van Dick en Lenie

Marisca

He lieverds, wat een naar nieuws over de aardbeving in China, gelukkig zijn jullie er niet vlakbij. Roos bedankt voor je mailtje en jij veel plezier met je verjaardag vrijdag. Je bent tegelijk met mijn mama jarig dus ik kan je verjaardag nooit vergeten. ;-) Hoe zit je backpack? En ben je blij met alles wat je uiteindelijk hebt meegenomen? Was nog een hele klus toen, efficient pakken. Dikke knuffel!

Ermie

Hey Lieve Roos en Floor,

Wat een mooi verhaal weer! Jullie schrijven echt leuke stukjes! Ik ben erg benieuwd wat jullie van Laos gaan vinden. Zo'n geweldig relaxed land, met zulke vriendelijke mensen! Als ik het zo lees, heel anders dan het mooie, drukke China!
Geniet ervan, ik ben echt zo jaloers op jullie...

Liefs Ermie

Mart

Lieve mensen! Wat maken jullie toch weer toffe dingen mee!goed verhaal, geweldige foto's! Ben nu in Wenen en ga morgen naar Budapest. Heb het super leuk en vermaak me prima...

XXX

Francien

Happy Birthday !!
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Roos ! Ik wens je een onvergetelijke dag toe en hoop dat je ervan zult genieten !
groet, Francien

HOF

ROOS! BIZAR je bent gewoon jarig!
Gaan jullie nog wat leuks doen. We zullen vanavond een borrel op je drinken!

HOFFIE

Annemarieke en grootje

Hoi kanjers.
Roos ook namens grootje hartelijk gefeliciteerd.
ze geniet een beetje mee van de verhalen.
Ik zal ze voor haar uitdraaien.
Het blijft een spannend gebeuren die reis van jullie.
Blijf lekker genieten en dat ik een tikkie jalours ben dat snappen jullie zeker wel.
Groetjes en een dikke knuffel

Paula,Popko en Jarvi

Gefeliciteerd met je verjaardag,Roos. Voor Floor natuurlijk ook en maak er samen maar een fijne onvergetelijke dag van.
Waanzinnig mooie en spannende verhalen.
We blijven jullie volgen.

elise

hee lieve twee, wat een verhalen en WAT een plaatsnamen! haha het is maar goed dat jullie nog weten waar je heen reist, want ik was allang de weg kwijt geweest waarschijnlijk. Roos, van hARte gefeliciteerd! Geniet van je verjaardag, op zo'n bijzondere plek zal dat niet vaak meer voorkomen (toch?) Doei!! liefs xx ELise

hetty

Roos, Ik begrijp van bovenstaande stukjes dat je jarig bent. Van harte gefeliciteerd. Ik ben blij te horen dat jullie geen aardbeving hebben meegemaakt. Lijkt me een drama.
Leuke verhalen trouwens!!!

Jaap, Marianne, Bas en Daan

Roos, gefeliciteerd met je verjaardag. Jarig zijn in China is ons nooit gelukt.

Jurre

Hoi Roos en Floor,

Roos, Gefeliciteerd met je verjaardag.
Leuk om de verhalen te lezen. super wat jullie meemaken. Geniet lekker verder!

Liefs Jurre

frieda

dag reizigers

ik lees dus in de berichten dat jullie inmiddels in laos zijn
hopelijk kunnen jullie andre iets vertellen over laoas....die vertrekt 11 juli als groepsleider voor djoser naar thailand en laos
het eten zal daar wel heerlijk zijn??!!
lijkt het op thais?
wanneer zetten jullie fotoos van laos op de site?
ben nl. erg nieuwsgierig hoe mooi het daar zal zijn
je hoort altijg goede verhalen
jullie maken wel zeer vershcillende reizen en hoe hebben jullie dat geregeld in china??
spraken ze engels op reisburoo??

hier een bietje regen...maar het wordt weer mooi de komende dagen
lekker weer buiten zitten met een wijntje en een boek
ik kijk uit naar verhalen van laos!!

tot vlug en een knuffel