floorenroos.reismee.nl

Ni Hao (你好) vanuit Hongkong!

Pokhara
Na ons laatste bericht zijn we nog een aantal dagen in Pokhara (Nepal)gebleven. We hebben een dag een bootje gehuurd en gepeddeld over een groot meer, veel gewandeld door de bergen, genoten van het uitzicht over de Himalaya-vallei eneen middagfietsen gehuurd om door Pokhara te fietsen. Al was dat laatste niet zo'n succes: de fiets van Roos was te klein, de weg ging steil omhoog en de zon brande op ons bolletje. Kortom, we werkteons in het zweet. In Pokhara hadden al snel een gezellige kroeg ontdekt die we direct tot onze stamkroeg hadden benoemd.In de 'Day Cafe & Night bar (wat een naam ;-)hebben we veel tijd door gebracht met leuke mensen.

Terug naar Kathmandu
Nakleine weekPokhara, zijn we weer terug met de bus naar Kathmandu gegaan om ons visum voor China te regelen. De busrit was een bizarre ervaring,omdat de maoisten de verkiezingen dik hadden gewonnen:overal vierden mensen feest.Mensen klommen op het dak van bussen (ook onze bus)en overal stonden mensen te zingen en te dansen.
Ons plan was dus om naar China door te reizen. We hadden al vliegtickets gekocht naar Chengdu en zouden 19 april vliegen. Alleen het visum moesten we nog even bij de ambassade ophalen. Dat liep anders dan gepland: deChineesbij de ambassade zei ons doodleuk dat er sinds 2 dagen een nieuwe regel was en dat je alleen nog maar een visum kon regelen in je eigen land. Ditin verband met de problemen in Tibet. Of we even heen en weer naar Den Haag konden gaan?! We hebben de vlucht snel geannuleerd en krijgen het geld binnenkort terug. Aangezien je voor Hongkonggeen visum nodig hebt, hebben we dezelfde dag nog een vlucht geboekt naar Hongkong! Daar konden we gemakkelijk een visum voor China regelen.
De laatste dagen in Kathmandu hebben we rustig aan gedaan. Wehebben wel nog enkele plaatsten bezocht rondomde stad:o.a.Patna, Baktapur en Pushpatinath. Een avond hebben we een portable dvd-speler gehuurd en heel decadent films gekeken op het balkon van ons hotel. In Thamel (hettoeristencentrum) leven erg veeldaklozen en hangen de zwerfkinderen aan je arm voor wat geld, terwijl ze hun plasticzakje met lijm in hun andere hand hebben. Dit was erg rot om te zien en we wisten niet goed wat we hier mee aan moesten. Een keer hebben we een tros bananen gekocht en deze op straat uitgedeeld. Ook al help je ze hier niet echt mee.

Hongkong
Dinsdag 22 april zijn we naar Hongkong gevlogen. We kwamen 's avonds in het donker aan en moesten nog een hotel zien te regelen. Dat was even lastig, want er was een beurs aan de gang waardoor veel hotels vol zaten. Uiteindelijkvonden we een budget-hotel, op de4e verdieping van een flatgebouw. Daar hadden we een kleine kamer en leefden we tussen de familie van de eigenaar.
Van Nepal naar Hongkong was een flinke overgang. Westerse prijzen, minder armoede op straat, dure auto's, chique winkels,mannen en vrouwen in pakken, wolkenkrabbers en allemaal chinezen! We hebben een aantal dagen in de stad geleefd, veel gewinkeld en door de stad gelopen. Ook zijn we een dag naar het eiland Cheung Chau geweest, waar we hebben rond gefietst en zijn een dag naar een pretpark geweest.Kortom, Hongkong was geweldig. We hebben lange dagen gemaakt waarin we zoveel mogelijk hebben gezien van de stad, omdat we er niet te lang konden blijven: leven in deze wereldstad kost nogal wat.

China
In Hongkong hebben we een visum voor China weten te regelen en gisteren zijn we met de trein naar Guangzhou gegaan. De grensovergang was weer een hele bombarie. We moesten een gezondheidsverklaring invullen en verklaren dat we op alle fronten gezond zijn, 4 keermet onze tassen door scanners en werden we diverse kerengefoullieerd. In Gangzhou hebben we, nadat we een uur in de rij hebben gestaan, treinkaartjes gekocht naar Guilin. Nadat we gister een paar uur in Gangzou hadden rondgelopen zijn we 's avonds terug gegaan naar het station. Ook daar lagen honderden de mensen op de grond te wachten op hun trein. Na even gewacht te hebben in een grote wachtruimte, kwam er een vrouw met een megafoon omroepen dat de trein vertrok (dat begrepen we doordat iedereen opstond) en zijn we met de nachttrein naar Guilin gegaan.
Terwijl in Hongkong mensen wel Engels konden, is dat hier niet het geval. Niemand spreekt hier een woord Engels en het is handen en voeten werk.Chinezen snappen niet dat wij geen Chinees kunnen en herhalen alles steeds heel hard en langzaam, als of we niet helemaal wijs en slechthorend zijn. Wij vinden de mensen hier erg grappig en we vermaken ons dan ook prima tussen de Chinezen. Inmiddels zijn we in Guilin, het regent hier maar we hebben het hier erg naar ons zin.

wieteke van riet

liefjes! leuk de fotos van HK te zien ik herkende een paar plekken en het is gaaf dat jullie toevallig nu hetzelfde hebben gezien! heel veel succes met de handen en de voeten daar en gewoon lief blijven lachen tegen die chinezen hi hi
dikke kus

Ermie en Mart

Heey Lieverds!

Ziet er weer super uit! Wat een mooi verhaal en leuk om weer foto's van jullie te zien... Gelukkig is het nog wel gelukt om China in te komen! Zou anders wel erg jammer zijn geweest.
Hier is het redelijk lekker weer, regelmatig zon 18 graden. Maar koninginnedag gaat het wisselvallig worden. Wel echt super jammer dat jullie er niet zijn met Koninginnedag!
Veel plezier nog!

Liefs vanuit een jaloers Amersfoort!

Rogier

Aaaaaaahhh... dit meen je niet!! Tussen 18 en 25 april heb ik in Hong Kong gezeten, bij een vriend gelogeerd!!! :) Jammer dat ik je niet ben tegengekomen! (hoewel, hoe groot is die kans?) Veel plezier nog!

Henk

Heerlijk weer een verhaal te lezen van jullie. Begon me net een beetje ongerust te maken. Wat geweldig dat jullie je zo op je gemak voelt tussen de chinezen. En inderdaad, jullie zijn een stel domme kaaskoppen die niet eens chinees begrijpen wanneer het langzaam en hard wordt uitgesproken. Ik ben zo benieuwd hoe al dit reizen jullie heeft vernanderd. ..... Hoe je je op je gemak kunt voelen in zo'n vreemd land. Wat het zien van al die armoe met je doet. Zo lang samen zijn.
Ik ben nog steeds jaloers en het lijkt me een geweldige ervaring. Veel liefs,
Henk

Hof

Lekker typerend dat jullie ineens geen visum konden krijgen. Maar ja, een omweg via HongKong is ook leuk! Mooi verhaal in ieder geval. Trouwens geweldige foto van Roos in het schommelschip!
Tot de volgende keer maar weer!
Hof

Noor

Lijkt mij niet erg hoor, een omweg via HongKong! Het is vast even een hele omschakeling na de afgelopen weken, maar wel super gaaf dat jullie daar nu óók al geweest zijn!

Veel plezier nog en tot het volgende verhaaltje!

Kus Noor

Hetty

Vreemd lijkt het mij om kinderen lijm te zien snuiven.
Het lijkt me erg vermoeiend om totaal nie tbegrepen te worden met wat je zegt.

Sophia

Hallo Roos en Floor,

Wat een contrast tussen Nepal en HongKong. Dat zal wel even schakelen zijn geweest. Van lijmsnuivende kindertjes naar gebouwen waarbij zelfs Floor klein lijkt. Fijn om te lezen dat alles goed met jullie gaat!

Sophia

Danielle

Dag Roos en Floor!
Leuk om jullie verhaal weer te lezen! Ik heb ook erg gelachen om een aantal foto's zoals die van Roos in het schip met die Chinezen. En Roos met 'heilige' man. Super mooi!
Ik ben net terug uit Wenen, dat was ook erg mooi :)

Liefs, Danielle

edith

Leuk om weer wat te lezen over jullie reis. Ik zal morgen extra hard het Wilhemus blazen, ook namens jullie!
Heel veel plezier en tot het volgende verhaal.
dikke kus

Methilde

hey Roosje en Floor!
Zou nu best wel met jullie willen ruilen...heerlijk niets moet en alles mag! Morgen maar weer fijn aant werk, sparen voor vakantie.

Heel veel plezier nog!!

Dikke kus methilde

Lenie

Hoi allebei,

Verrassende reis met mooie plaatjes. Dat alles niet volgens plan gaat, ervaren jullie steeds meer. Ik hou daar wel van en jullie hebben m.i. nog tijd genoeg om van alles te zien. China trekt me ook wel. Veel plezier verder. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Lieve groeten, ook van Dick

Paula ,Popko en de rest

Dag Floor en Roos.
We houden ons op de hoogte wat jullie allemaal doen. Leuk hoor ,Wel grappig te lezen dat jullie Hongkong duur vonden,wij waren er vorig jaar en vonden Hongkong zo goedkoop,na 3 weken australie.Dat zegt wel iets over de prijs van de landen waar jullie hiervoor waren.
Veel plezier in China.( Saimi gaat as. donderdag voor 2 mnd.naar Thailand,gaan jullie daar ook heen?)
Groet Paula,Popko en de rest

Inge

Hey Roos en Floor!
Heb net een aantal van jullie mooie, spannende en geweldig-om-mee-te-maken-verhalen gelezen. De foto's zien er goed uit, geniet ervan en succes met alle Chinezen!

Oma

Roos en Floor, sorry dat ik een beetje laat ben met reageren, heb het wat druk gehad, dus ook nu pas je verhaal gelezen. Wat beleven jullie veel! En wat moedig om toch door te zetten. Met wilskracht kom je heel ver, dat zie je maar weer. En het is goed om te lezen dat jullie het steeds nog zo goed naar je zin hebt. Hoe zal je ooit weer wennen aan een normaal leven in Nederland? Ik zie al weer uit naar nieuwe verhalen. In gedachten ben ik bij jullie, Oma.

Marisca

He lieverds,

Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere dingen plant. Met reizen helemaal he, je kan een mooi plan hebben maar elke dag kan anders lopen. Leuk dat jullie zo onverwacht in Hong Kong zijn beland. Geniet van jullie reis. En Roosje, alvast een fijne verjaardag vrijdag! Ik was afgelopen vrijdag jarig en heb het met familie gevierd. Verder alles goed hier. Als je terug bent kletsen we wel lekker bij met een heleboel potten thee. ;-)

Dikke kus