floorenroos.reismee.nl

Van India naar Nepal

Agra en de Taj Mahal
Ons laatste bericht was vanuit Jodphur. Vanaf Jodphur zijn we met de nachttrein naar Agra gegaan. In Agra zijn we 2 dagen gebleven en hebben we de Taj Mahal bezocht. Erg toeristisch (duur), maar waanzinnig indrukwekkend. Het ‘paleis' heeft iets surrealistisch, alsof het gebouw op de achtergrond is geplakt. Agra was verder erg warm (40 graden) waardoor we vrij veel op terasjes zaten. 's Avonds hebben we de nachttrein naar Varanasi genomen. Vreemd dat op het station tientallen mensen op matjes liggen te slapen en te wachten op de trein. Onze bedden in de trein waren op een of andere manier al doorverkocht aan Indiers. Het gevolg: geen slaapplek en 14 uur zitten, staan en wachten. Gelukkig waren we niet de enige en hebben we met 3 Amerikaanse backpackers gezellig op 1 bedje gezeten.

Varanasi, de stad van de Ganges
Varanasi was een totaal andere stad dan de plekken die we hiervoor hadden bezocht. Middeleeuws, kleine straatjes en alles wordt vervoerd met fiets of paard. Een boottocht op de Ganges gaf ons een mooi beeld van de hindoerituelen. Mensen bidden, wassen, praten en zwemmen in de - voor ons - ranzige en - voor hen - heilige rivier. Raar om te zien dat mensen het water drinken terwijl er ook doden in ‘drijven'. Hoewel de Ganges een beetje luguber was, hing er wel een heel ontspannen sfeer. 's Avonds hebben we een ceremonie bijgewoond waarbij hindoepriesters allerlei rituelen uitvoerden.
In het weekend was het Holi. Holi is het nationale hindoefeest dat gevierd wordt bij volle maan. Het is een vrolijk (zuip-)feest waarbij iedereen elkaar bekogeld met kleurenverf. Voor ons was het helaas onverstandig om mee te feesten, omdat het voor toeristen nogal gevaarlijk schijnt te zijn.
Na Holi (zondag) zijn we naar de heiligste hindoetempel van Varanasi gegaan. Tegen de tempel aan staat een grote moskee. Een mooi symbool voor de stad: hindoes en moslims leven gescheiden, maar ook samen in de drukke stad. In de hindoetempel moesten we hardop meebidden (en uiteraard geld betalen) voor familie en vrienden, hoe meer we betaalden hoe gelukkiger jullie zullen worden. Hoeveel we hebben betaald laten we lekker in het midden ;-).

Reis naar Kathmandu, Nepal
De reis naar Nepal verliep anders dan we hadden verwacht. Op onverharde wegen, soms asvalt, soms zand en stenen, zagen we het droge landschap veranderen in meer groen. In het donker kwamen we aan bij de grensplaats Sunauli. In het donker liepen we met onze backpacks de grens over waar we in een soort huiskamer een stempel in ons paspoort kregen. Met zo'n 30 andere reizigers werden we gedumpt in het meest smerige guesthouse wat we ooit hadden gezien. De volgende ochtend zouden we vertrekken naar Kathmandu, maar de Maoisten blokkeerden die dag de weg in verband met de aankomende verkiezingen. Wat 's ochtends als een ramp voelden, werd alsnog een leuke dag. We hebben de hele dag op een dakteras met alle reizigers gezeten.
De volgende dag konden we gelukkig wel met de bus naar Kathmandu. Helaas had Floor weer diarree (wat nu weer over is). Erg lastig in een hobbelige bus...Ook de reis naar Kathmandu was erg mooi maar ook een beetje eng. Het was een rit vol bochten door de bergen en een paar keer zagen we omgevallen bussen langs de afgrond liggen.
Nu zitten we in een heerlijk, maar iets te duur, hotel midden in Kathmandu. Kathmandu is een gezellige wereldstad waar we ons nog wel even gaan vermaken.

Maarten

Klinkt goed! Leuke verhalen! Raar idee dat jullie daar nu zitten, mooie avonturen meemaken, terwijl ik nu naar een grijs landschap kijk uit het kleine raampje van me werk! Geniet ervan!!

Kusje Maarten

rein

Heee lieve mensen,

Het gaat volgens mij helemaal goed met jullie, leuk dat jullie andere mensen ontmoeten met wie je dan even optrekt. De verhalen klinken me zeer avontuurlijk en maken me flink jaloers. Ik hoop dat je niet te veel afvalt Floor met al die poeperij.
Heel veel succes en plezier en liefs en sterkte en alles wat jullie nodig hebben. Rein

Danielle

Dag lieve Roos en Floor!

Wat avontuurlijk allemaal! Lekker dat jullie nu even kunnen uitrusten in een fijn hotel! Leuk dat jullie zoveel mensen ontmoeten! Het is erg leuk om al jullie indrukken te lezen!
Nou pas goed op jezelf en veel liefs!

Danielle

ps: Ermie heeft Fred net opgehaald. Ik zal hem wel een beetje missen! :)

Oma

Wat een afwisselende reis! Af en toe lijkt het me wel erg spannend en het is echt geen wonder dat de ingewanden weer eens op gaan spelen. Geniet in het goede hotel en rust daar maar lekker uit. Ik zie al weer uit naar de volgende verhalen. In gedachten bij jullie en groeten van Oma.

Mart en Ermie

Heey reizigers!

Klinkt superrr!!Tof ook die foto's erbij, maakt het verhaal meteen een stuk sprekender. Geniet ervan en bedenk dat het soms ook ff lekker is om je slaapplaats een beetje te "upgraden", ook al is dat soms iets duurder.

Hier gaat alles goed, zijn nu bezig bij te komen van een jetlag en het temperatuurverschil van meer dan 30 graden....maarja, je kunt niet alles hebben.

XXX Mart en Ermie

Methilde

Hey Roos en Floor!
Super leuk om weer wat van jullie te lezen! De foto's maken het helemaal af. Geweldig. Geniet van het leventje als back-packer!
Kijk uit naar jullie volgende verhaal.

Liefs Methilde

Liesbeth

Uhhh... wat betreft dat bidden voor familie en vrienden. Volgende keer wat harder bidden please...(betalen LOL) want men auto gaat pas voor veel kosten door de APK. Helaas niet in roepies :-(

Leuk he ! onverwachtse scholing van backpackers " from all alround the world".

Enjoy...

Marleen

Lieve roos en Floor!!

Jullie reis klinkt echt geweldig!!! Wat hebben jullie al veel meegemaakt en een best korte tijd!! De foto's zijn heel mooi, wat natuurlijk een teken is, dat het in het echt nog veel mooier is! Geniet er nog lekker samen van!! Enne...goed blijven bidden daar van ons he!!!!

Dikke kus!

fons

Hoi Roos en Floor, ondernemend, hoor. Waren de maoisten vriendelijk? Ik zag foto's op tv van het feest in Varanasi, maar jullie hebben we niet gezien.

Succes en veel plezier.

Ps ik denk dat de bus naar Lhasa niet rijdt ivm de onrust in Tibet. dat wordt een omweg!

Hetty

Hallo Floor en Roos.
Indrukwekkend al die foto's, vooral van de koeien op de weg. Wat vonden echt het indrukwekkendst in Varanasi?
IK wens jullie veel reisplezier, maar blijf goed opletten.

felix en tineke

hoi roos en floor

we volgen jullie verhalen ----en vooral ook avonturen
fantastisch om het land(en) en de culturen zo mee te maken .veel reisplezier en leuk dat we via internet een beetje kunnen meereizen .
groet , tineke en felix

Ton en Joke

Een mooi verslag! en dan die foto's, vooral die van die kindertjes in de bakfiets opgesloten. Geniet van de luxe van een mooi hotel. Net zo "duur"als bij Ermie en Mart, 12 dollar?
Tot het volgende verhaal.
Ton en Joke

Marisca

Hee roos en floor, geniet van jullie reis en kom maar terug als het hier weer zomer is in plaats van dat er sneeuw ligt. Kus

frieda

dag floor en roos

voel me helemaal jaloers
zou ook zo graag eens naar nepal willen
net voordat ik zwanger werd van merel,had ik met een vriendin een reis gepland naar nepal
we hoefden alleen nog maar de ticket te regelen

en wat gebeurt er.....floeps zwanger!!!!

dus toen ging die reis van drie maanden niet door
en daarna ng niet van gekomen

ik geniet van jullie verhalen en mooie fotoos en wat leuk dat jullie allemaal leuke mensen ontmoeten
naast afzien is dat natuurlijk het leukst van reizen

tot vlug maar weer

groetjes uit een nog steeds te koud land

Paula

Dag Floor en Roos
Als het goed is hebben jullie vandaag Saimi in Bangkok ontmoet, zij vliegt dinsdag terug en jullie donderdag.
Geniet nog even . Wat een prachtige verhalen.
Goede reis terug!