floorenroos.reismee.nl

4 maanden uit een backpack

Van zuid naar noord
Na een geslaagde Full Moon party op Koh Pangan, zijn we terug naar Bangkok gegaan. De volgende dag zijn we direct door gegaan naar Ayuthaya: een plaats boven Bangkok. Sinds Koh Pangan zat Floor zijn rechter oor al dicht. We besloten om toch maar even naar de dokter in het ziekenhuis te gaan. Een bizarre ervaring. Floor kwam op een brancard in de ER te liggen tussen 7 anderen met zware problemen. Helaas heeft het kijken, prikken met een schaar en antibiotica-druppels niets geholpen. De volgende dag hebben we de historische tempels in en rondom Ayuthaya bekeken. Na 2 nachten Ayuthaya zijn we met de local bus naar Mae Sot gegaan: een grensplaatsje 2 kilometer vanaf de Burmese grens. Toch hadden we in Mae Sot het gevoel dat we in Burma rondliepen, want zo'n 80 procent van de inwoners komt daar oorspronkelijk vandaan.

Mae Sot: Burmese vluchtelingen en een bezoek aan Myanmar
In een kroeg in Mea Sot kwamen we in contact met veel vrijwilligers, die voornamelijk Engelse les gaven in de scholen voor Burmese vluchtelingen. Roos ontmoette een jongen die al enkele weken als verpleegkundige-dokter-chirurg-laborant-schoonmaker in een ziekenhuis voor vluchtelingen werkt. De volgende dag kon Roos een dagje meelopen in de kliniek. Een zeer indrukwekkende ervaring. Voor de kliniek zaten tientallen zieke mensen te wachten voor dat ze werden geholpen. Er waren zo'n 10 afdelingen waar zowel baby's als ouderen op de grond lagen. Zelfs matrassen zijn te duur. Tussen de zieken lagen ook nog hele familieleden te slapen. Veel van deze patienten hadden een ernstige vorm van malaria of TBC. En onngelooflijk maar waar, al deze mensen lagen door elkaar. De malaria-patienten lagen met plastic touwtjes vastgebonden op de grond. Door de malaria waren ze in een septische shock, waardoor ze om het half uur een soort spastische aanval kregen. In een van de zalen lag een pasgeboren baby'tje van maar 21 weken op een dekentje. Een couveuse was er niet. Wonderbaarlijk genoeg, maakte het miniscule mensje het goed.
Omdat de kliniek niet iets voor Floor was, ging hij voor een dagje de grens over naar Burma. Eenmaal over de ‘Thailand-Myanmar friendship bridge' kwam Floor duidelijk in een ander land terecht. Een stuk chaotischer, vuiler en drukker. Met een fiets-taxi bezocht Floor de tempels en markt van Myawadi. Iedereen keek om naar de ‘blanke toerist', die hier duidelijk niet vaak komt.

Chiang Mai
Na Mae Sot zijn we doorgegaan naar Lampang, waar we in het Cheason National Park in een hotspring hebben gezwommen. Na Lampang zijn we naar Chiang Mai gegaan: de grootste stad in Noord-Thailand. Zoals velen ons al hadden verteld, was Chiang Mai een sfeervolle, gezellige stad. We hebben er veel gewinkeld op de grote avond- en weekendmarkten, een kookcursus gevolgd en naar de bioscoop gegaan. Met een minibus zijn we vervolgens naar Pai gereden. Pai is een schattig dorpje tussen de bergen, waar het duidelijk ‘low season' was. In Pai zijn we 2 nachten tot zonsopgang uitgegaan in kleine barretjes met wat toeristen en Thaise mensen.
Het leek ons een mooie uitdaging om op 2 scooters terug te rijden naar Chiang Mai. Een route door de bergen met zo'n 750 bochten. Het was een geweldig mooie tocht, maar we hadden ons niet gerealiseerd dat het boven in de bergen nogal koud kon zijn. Zonder gevoel in onze vingers kwamen we 5 uur later in het donker aan in Chiang Mai.

Dat was het dan
We hebben nog een leuke dag in Chiang Mai gehad, voordat we met de nachtbus terug gingen naar Bangkok. In Bangkok, en met dit laatste reisverhaal, sluiten we onze reis dan echt af. Na lang twijfelen gaan we toch maar naar huis ;-).
We hebben in 4 maanden 8 landen bezocht, in 55 verschillende hostels geslapen, ruim 300 keer gegeten in restaurants, café's en eetschuren, 50 keer (minimaal een halve dag) in een bus of trein gezeten en mensen ontmoet uit de meest uiteenlopende landen. Onze dageijkse, gezamelijke uitgaven lag tussen de € 6,50 (Sunauli, Nepal) en € 274 (Hong Kong, gelukkig eenmalig). We gaan nog even genieten van onze laatste 2 dagen in Bangkok. Tot in Nederland!

shirley

ach na 2 dagen lijkt het alsof je niet eens bent weggeweest ... gelukkig hebben we de foto's nog. :)

geniet van je laatste twee dagen !!!!! deze ervaring pakt niemand jullie meer af !

Anne

Hai schatten,
Wij (jullie vriendjes) zijn erg blij dat jullie weer bijna van de partij zijn hiero! Hebben jullie echt gemist, bizar! Maar wat een mooie verhalen allemaal :-)
Tot snel

x

PS: Roos wat ben je heerlijk vies bruin! ;-)

Annemarieke

Hoi.
Ik zal jullie mooie verhalen gaan missen, maar niemand neemt jullie ooit nog deze belevenis af.
Groetjes

merel

Wow floor wat een verhalen!!
ben helemaal onder de indruk!

alvast een warm welkom in Nederland en een goede vlucht.

liefs merel

mark klijnsma

bedankt voor de moie verhalen! goed om te lezen dat jullie zo'n mooie tijd hebben gehad! Zal wel even wennen worden om weer aan het werk te gaan...

tot snel

Hetty

Geniet nog van de laatste paar dagen en een behouden terugkomst.

Mart

Heey lieverds! Mooi. Geniet er nog even van. Jullie kunnen terugkijken op een prachtreis! Tot snel. X PS: net mijn laatste verstandkies verloren... :-(

Lenie

Leuke belevenissen, prachtige foto's! Nog een dag in de andere (kant van de)wereld en dan terug naar huis. Goede reis en tot gauw.

Liefs Dick en Lenie

Noor

Bijna thuis, jeeeeeeej!!!!!

Goede terugreis en tot gauw lieverds!

Noor

PS: En Roos, wat zal Fred je gemist hebben!

Jaap

Geweldig meegenoten van jullie reis door al die prachtige verhalen. Ik ben behoorlijk trots op jullie. Goede terugreis en geniet nog lang na.

Marisca

Hee lieverd,

Jullie zijn alweer bijna onderweg naar Nederland. Ik heb van jullie verhalen genoten en hoor vast meer als jullie terug zijn. Roosje je nieuwe backpack is vast niet meer zo nieuw nu! Goede vlucht en succes met wennen in Nederland, dat kan nog best heftig zijn na een lange reis is mijn ervaring.... Roos hopelijk tot vlug!!

Dikke kus en knuffels

Rein

Met een schaar brrrrr. Floor 't is beter om in NL naar je oor te laten kijken. Wat een verhaal en wat stoer dat jullie je zo vrij voelen van alles te proberen. Een hele goede reis terug en ik wacht op jullie. Liefs

Methilde

Joepie de poepie nog 2 nachtjes slapen en dan zijn Roos en Floor weer back in Holland!!!
Jeeeuuuuhh!!!!!

Liefs Methilde en een pootje van Erik-Jan

Renate

Dag lieve kinderen! Wat is Nederland toch ver weg als ik dit weer allemaal lees. Zeker het verhaal over het ziekenhuis; wat een w e r e l d van verschil met ons formulieren-nederland-gedoe. We hebben in Nederland iets fout gedaan in de zorg, maar wat?? Het kan dus iig veel slechter (dat zie je maar weer) maar gelukkig zit Floor zijn oor nog aan zijn hoofd, toch? Vrijdag gewoon linea recta (rechtdoor dus, latijns) naar de eerste hulp en een kno-arts strikken die de zooi uit je oren haalt! Jullie reisavonturen draag je je hele leven mee en relativeert ook onze Nederlandse prutzooi, want het kan dus ook véél minder. Ik vind jullie iig ook heel stoer (en Roos ihb) dat jullie gewoon met rugzakje om de wereld zijn ingetrokken en je hebt laten meeslepen door het andere leven. Als jullie straks terug zijn in Nederland, in Utrecht, op jullie studentenkamertjes, dan is het leven hier een eitje toch? Ben heel heel benieuwd naar alle details en andere verhalen, die we natuurlijk nog jááren gaan horen ("weet je nog ...?") Verheug mij er op om jullie vrijdag weer te zien, te spreken en ff te voelen (zijn jullie echt zo dun geworden?) Misschien nemen we maar wat krachtvoer en vitamines mee. Dag lieve kids, tot gauw! dikke zoen van Renaat

edith

Roos, zullen we vrijdag of zaterdag gaan winkelen ?(grapje) Hele goede terug reis en fijn jullie weer te zien vrijdag.
Dikke kus
Ee

Ton en Joke

Dankjewel voor alle mooie verhalen. Wij hebben ervan genoten (een beetje met jullie meegereisd). Een goede vlucht terug en wij hopen jullie gauw weer eens te zien en te spreken.
Liefs
Ton en Joke

Oma

Zo is ook aan jullie lange en spannende reis weer een eind gekomen en we zullen jullie enige reisverhalen missen. Dank je wel daarvoor. Voor ons de thuisblijvers was het fijn om alles mee te kunnen beleven, al was het soms moeilijk om je in gedachten te verplaatsen naar landen waar het zo heel anders toegaat. Wat een toestanden heb je aangetroffen in dat ziekenhuis, Roos! Nu rest je nog een thuisreis en dan zit het er weer op. Ik denk dat het nog wel enige moeite zal kosten om weer om te schakelen en hier de draad weer op te pakken. Goede reis en ik hoop jullie spoedig te zien. Dag hoor, Oma.

Sophia

Is het nu alweer voorbij? Dank voor het delen van jullie belevenissen! Heb er enorm van genoten :-) Goede reis terug! Aan de reacties hierboven te lezen wachten er een hoop mensen op jullie en dat moet fijn thuiskomen zijn.

Danielle

Wat leuk om jullie 'laatste' verhaal te lezen! Hoe is het met je oor, Floor? (haha, dat rijmt :))
Fijn jullie gauw weer te zien! Roos, ik ga je heel erg knuffelen als je er weer bent!!! :)

Liefs, Danielle

marleen!!!

jaaaaa!!! bijna terug!! Heb zin om je te zien roosje!! (en jou natuurlijk ook floor!!) Tot very very soon!!!

dikke kus

frieda

wat zal dat wennen zijn ...hier weer in een soort van regelmaat en alles zo netjes
en dan regen en wind !!!
vlug maar hier naar de dokter Floor

ben erg benieuwd naar jullie fotoos en als andre terug is uit thailand...zullen we dan een afspraak plannen
gaan we lekker thais koken voor jullie
zal na 8 augsutus zijn
doe rustig aan en laat de boel lekker langzaam zakken
enne...bedankt voor jullie leuke en inspirerende verhalen